Balansen mellan det fysiska bankmötet och snabba tjänster

Balansen mellan det fysiska bankmötet och snabba tjänster

Idag är det knappast någon som har lust att vänta i en lång kö för att få prata med en banktjänsteman om möjligheter till ett mindre privatlån. Storbankerna har sedan länge fått tampas med nya aktörer som med smarta digitala lösningar är snabba och effektiva.

Idag kan du vända dig till företag som Grenke för att få vägledning och hjälp med finansiering för ditt företag. Det är inte längre en självklarhet att några få stora banker är de enda som kan hjälpa dig framåt med din unika affärsidé.

De digitala lösningarna för rådgivning och lån är smidiga men samtidigt är det många som känner ett behov av att få personlig service. Ibland vill vi komma in till det där kontoret och se en expert i ögonen då vi diskuterar företagets framtid eller personliga finanser.

vägledning på bank

Kontakt då det behövs och på ett riktat sätt

När du är ute efter ett lån så vill du ju först och främst få information. Då kan det vara så enkelt att du läser dig till informationen på hemsidor som jämför och förklarar. Men ibland vill du veta mer och då är det förstås väldigt smart med digitala formulär som snabbt sållar ut din fråga och leder dig till bästa möjliga svar.

Ibland behöver du inte ens prata med en person och ibland drar du igång en chatt för att få snabba svar. Även om du får vänta någon minut eller två på att få svar med chatt eller email så kan detta inte jämföras med kön på den traditionella banken.

Du slipper det fysiska bankmötet då du bara har lite frågor och vill fundera. Det är ju supersmart både för dig och för kreditgivaren eller finansbolaget som kan sätta ihop skräddarsydda lösningar för dig. Men vad händer då du faktiskt vill ha ett fysiskt bankmöte?

Digitala möten är också möjligheter

Fysiska bankmöten kan också ske digitalt. Det går ju att mötas med videosamtal och det är inte så dumt då du av olika skäl inte kommer att hinna åka till ett kontor och träffas. Det här är bra nära att ses på riktigt eftersom du med videomöte ser en person och talar direkt med honom.

Det finns faktiskt studier som visar att det går att skapa närhet online med videosamtal. Det är inte alls så att det här blir opersonligt bara för att samtalet sker med videolänk. Därmed kan vi säga att det digitala samtalet med video faktiskt skapar en viss balans då det finns ett behov av en mer personlig kontakt och närvaro för ett möte som har med finanser att göra.

Vanliga möten är också en möjlighet

Det ska också sägas att den nya tekniken och de digitala möjligheterna för att få lån och hjälp med investeringar inte betyder att det inte längre går att träffas. Seriösa finansbolag har adresser och anställda som finns på plats.

Det går att boka in ett fysiskt möte när det känns som något som verkligen skulle behövas. Här kan storbanker intyga att det faktiskt är en stor hjälp med det digitala. När en kund kommer in för ett fysiskt möte och man tidigare har kommunicerat digitalt så ger det en massa viktig information. Det finns ingen anledning till att dra hela historiken en gång till då den redan finns redo i det digitala systemet som använts för kommunikation.

effektiva bankmöten
Mer kunskap om kunden ger effektivare och bättre bankmöten

Det går med andra ord att få en perfekt balans mellan det fysiska mötet och kommunikation via digitala medier. Det gäller bara att förstå tekniken och att använda den på rätt sätt. När detta sker så elimineras väntetider och varje kund kan uppleva att hon behandlas på ett personligt och insatt sätt. Det blir en win-win-situation med andra ord.


© DigitalaNyheter.nu
Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av vår hemsida!
Kontakt | Villkor