Säg det företag som inte har förstått vikten av att synas online. Inte bara med en hemsida. Idag förväntar sig folk att det ska gå att kommunicera med dig via Facebook samt att du ska synas på andra sociala plattformar. Försäljning i en digital värld skiljer sig en hel del från den som de som blev vuxna innan år 2000 minns.
Finns du online så har du också möjlighet att använda den digitala tekniken för att sälja mer. Här ska vi se på några exempel på hur.
Få in fler leads via din hemsida
Det är klart att du kan köpa adresslistor med färdiga leads för din målgrupp men missa inte att du även kan fånga upp kunder via din hemsida. En så enkel sak som ett kontaktformulär är en form av leads-insamling.
Den som kontaktar dig via detta formulär är ju med största sannolikhet en person som har ett intresse av det som du säljer. Även om personen kanske mest kontaktar dig för att få mer information om ett par Sony wh-1000xm4 hörlurar eller en annan produkt du säljer så kan detta leda till mycket mer sälj.
När du får kontaktuppgifter till potentiella kunder så bygger du en form av databas. Detta tar oss till fler vägar att gå för att få in leads med en hemsida. Du kan ju aktivt interagera med de som besöker din sajt och erbjuda saker som rabatter, mer information och annat som lockar. Det ger dig mer information om den som kontaktar dig via ditt erbjudande på sajten.
Aktiva kampanjer via sociala medier
Med en Facebook-sida går det att göra mycket för att sälja mer. Precis som att du kan ge ett erbjudande och samla in information på din hemsida så kan du till exempel använda din Facebook-sida för en tävling.
Med tävlingen erbjuder du ett fint pris och samtidigt ställer du krav på de som medverkar. De måste ge viss information och kanske också klura ut en gåta eller hitta ett svar på din hemsida. Den som vinner publiceras på Facebook-sidan såklart.
Den här typen av kampanjer sprider sig som ringar på social-media-vattnet. Folk rekommenderar och skickar snabbt meddelanden till varandra om det du erbjuder. Det är ett bra sätt att använda en existerande digital plattform för att lyckas bättre med försäljning.
Mobila lösningar är effektiva
Sedan är det förstås så att de flesta av dina potentiella kunder har smartphones. Idag finns det undersökningar som tyder på att nära 100 procent av alla svenskar har mobiltelefon med internet! Det betyder att de kan dra nytta av bra appar och att de kan ta emot information om dig på mobilen. Här finns det gott om utrymme för innovation och smarta säljkampanjer som har en personlig touch.
Det spelar ingen roll om du säljer trådlösa hörlurar eller banklån. En bra app som ger rabatter och annat nyttigt kan du bygga på. Den kan användas för att nuvarande kunder ska handla igen. Och detta utan att du måste lägga en massa tid och pengar på att försöka få fram rätt kontaktinformation till personer som bör kontaktas för mer sälj.